Siirry sisältöön

Esittelyssä myynnin neuvottelukunnan jäsen Eeva Virtanen

Olen Eeva Virtanen ja työskentelen Trainers’ Housella rekrytoinnin ja markkinoinnin parissa. Olen 25-vuotias ja olen nyt työskennellyt Trainers’ Housella 2,5 vuotta, alkuun B2B markkinoijana ja sen jälkeen seniormarkkinoijan sekä rekrytointivastaavan rooleissa. Olen käynyt Turun ammattikorkeakoulussa liiketalouden Tradenomin koulutuksen BisnesAkatemian puolella ja valmistuin sieltä vuonna 2017. Nykyään opiskelen töideni ohella Åbo Akademilla kauppatieteiden maisterin tutkintoa. Myynti kuuluu kaikille ja mielestäni kaikkien tulisi osata myyntiä edes vähän. Meillä Trainers’ Housella kaikki tekevät myyntiä työssään, ainakin osittain. Viimeiset kaksi vuotta olen keskittynyt työssäni erityisesti rekrytointiin, sillä olen vastuussa Turun yksikkömme rekrytoinnista, mutta rekrytointitilanteetkin ovat tietynlaista myyntiä; myyn hakijalle ajatusta meidän tarjoamastamme työpaikasta kun taas hakija yrittää vakuuttaa minua siitä, että olisi hyvä kyseisessä työssä ja pyrkii myymään omaa osaamistaan meidän yrityksellemme.

Trainers’ House on perustettu vuonna 1990 ja sen palveluksessa oli vuoden 2019 päättyessä 168 henkilöä. Yhtiön toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Turussa ja Oulussa. Trainers’ House on muutosyhtiö. Kaikkia asiakkaitamme yhdistää parempien tulosten tavoittelu. Parempia tuloksia syntyy joko sattumalta, tai tekemällä jotain toisin. Autamme ihmistä toteuttamaan ja rakastamaan yhteistä tarinaa niin, että tärkeimmästä tekemisestä tulee totta. Tarjoamme asiakkaillemme intohimoisia ihmisiä, osaamista ja välineitä muutoksen läpivientiin.

Uskomme, että ihmisten väliset kohtaamiset ovat ratkaisevia strategian toteutumisessa. Autamme asiakastamme toteuttamaan parempia kohtaamisia. Ne ohjaavat ihmisiä tekemään sekä oman että yhtiön menestymisen kannalta oikeita asioita. Me työskentelemme toimeksiantajamme todellisuudesta käsin, emme idealistisesta täydellisyydestä tai omasta maailmastamme.

Oma käsitykseni myynnistä on kehittynyt viimeisen parin vuoden aikana paljon ja koen, että myynti on taito joka jokaisen tarvitsee oppia edes jollain tasolla. Myynnissä itse koen tärkeimmäksi asiakkaan ja myyjän välisen luottamuksen ja sen, että myyjä ajattelee oikeasti sitä, mikä omalle asiakkaalle on parhaaksi. Tästä syystä meillä on kaksi korvaa ja vain yksi suu, jotta kuuntelisimme enemmän muita ja puhuisimme vähemmän sitä, minkä sylki suuhun tuo. Kuuntelemalla voi hyvin myös oppia uutta, puhumalla toistat vain jo tietämääsi. Myynti on asiakkaan palvelemista ja täytyy muistaa rohkeasti olla asiakkaisiin yhteydessä, aina he eivät itsekkään tiedä mitä tarvitsevat ennen kuin joku asian heille oikein esittää.