Ensivaikutelman merkitys

Opi tekemään myönteinen ensivaikutelma – miten?
Hyvä ryhti, selkeä katsekontakti ja reipas kättely (COVID-19, kumarrus tai kyynärpäätervehdys) vahvistaa asiakkaan mielikuvaa siitä, että tiedät jotakin sellaista, jolla häntä voi auttaa. Fiksu ulkoasu ja hyvä, kohtelias, reipas käytös johtavat yleensä positiiviseen vaikutelmaan. Tilanne rentoutuu edelleen, kun ojennat käyntikorttisi ja kerrot vain lyhyesti miksi olet paikalla, ja kysyt, mikä asiakkaan tilanne oikeasti on. Jos olet ymmärtänyt lähtötilanteen väärin, voit helposti korjata asian kysymällä asiakkaan sen hetkisestä asiain tilasta ja siitä, mitä hän haluaisi parantaa ja miten.
Näytä ammattilaiselta – miten?
Pyri vastaamaan potentiaalisen asiakkaan mieltymyksiin sen suhteen, millaisten tyyppien kanssa hän yleensä ottaen haluaa keskustella ja työskennellä. Jos et tiedä, ota selvää. Kokemuksen mukaan tietosi karttuvat. Jos kohde käyttää pukua ja solmiota – pukeudu itsekin vastaavan muodollisesti. Jos taas on kyseessä toimiala, jossa rennompi pukeutuminen on ok, voit laittaa vaikkapa farkut ja pikkutakin/paitulin tai neuleen. Joka tapauksessa ole aina siisti, puhdas, raikas ja asiansaosaavan oloinen.
Rakenna uskoa ja luottamusta – miten?
On aivan tavallista, että ensitapaaminen aiheuttaa jännitystä ja ahdistustakin. Tämän tunnetilan opit kanavoimaan positiiviseksi energiaksi, kun tiedät, että tunnet asiakkaasi maailmaa ja toimialaa– tee siis kotiläksysi hyvin. Tärkeätä on, että omakohtaisesti uskot, että pystyt auttamaan asiakasta ratkaisusi avulla. Kysy ja anna asiakkaan kertoa ensin taustoista. Jännitys alkaa laueta samalla kun opit asiakkaasta ja asiakkaalta koko ajan lisää. Myyjän aito kiinnostus asiakkaan tilanteeseen herättää luottamusta ja uskoa asiakkaassa. Voit aina luottaa kysymysten voimaan!
Kirjoittaja: Jouko Broman, tuntiopettaja, Yrittäjyys ja myynti, Turun AMK