Siirry sisältöön

Uusia näkökulmia myyntiin - Turku Sales Week

Turun ammattikorkeakoulu järjesti Turku Sales Week -tapahtuman online-toteutuksena 16.19. marraskuuta 2020. Osana myyntiviikkoa järjestettiin viidestoista Turku Sales Competition. Viikkoon sisältyi myös toista kertaa järjestettävä Best Virtual Seller -kilpailu, jossa Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat kilpailivat parhaan myyjän tittelistä. Turun MyyntiAkatemia esittäytyi keskiviikkona, jolloin kuultiin ajankohtaisia puheenvuoroja myynnistä teemalla: Ei! – Mikä siinä myynnissä ärsyttää. 

 

Osallistujia 12:sta eri maasta

Turun myyntiviikko pyörähti täydellä tohinalla käyntiin Turku Sales Competitionin merkeissä. Kahdeksassa alkuerähuoneessa tuomaroi, myi ja osti yli 120 henkeä. Kilpailuun osallistui 35 kilpailijaa yhdeksästä eri maasta. Moni kilpailijoista on tällä hetkellä suorittamassa vaihto-opintojaan Turun AMK:ssa. Kilpailijoita oli lisäksi SEASAC-hankkeen partneriyliopistoista Thaimaasta ja Indonesiasta sekä yhteistyökorkeakoulusta Aalenista, Saksasta.

Kolmivaiheisessa Turku Sales Competitionissa kilpailijat myivät Four Ferries yrityksen matematiikan oppimisympäristöä. Four Ferries:n toimitusjohtaja ja finaalin ostajana toiminut Ida Rönnlund kommentoi myyntikilpailukokemustaan ”Kilpailu oli erittäin hauska ja innostava kokemus meille. Oli hienoa nähdä, mitkä asiat opiskelijat nostivat esille, ja mitkä asiat aiheuttivat epävarmuutta. Voimme tehostaa omaa markkinointia tämän tiedon avulla. Myyntityylit olivat ihanan kirjavia ja huomasin itsekin, että silloin kun myyjä uskaltaa olla omaa itsensä, niin luottamus kasvaa. Opiskelijoille oli ihan varmasti opettava kokemus. Jos he vielä uskaltavat katsoa oman suorituksensa ja muiden kilpailijoiden suoritusten tallennukset, ja analysoida mikä toimii ja mikä ei, niin heistä kasvaa erittäin hyviä myyjiä”, Ida kertoo.

Turku Sales Competitonin voitti Angelina Getmanchuk OTH Regensburgista. Angelina on suorittamassa vaihto-opintojaan Turun AMK:ssa. Muut finalistit olivat Veronika Gaßner, Basel Al Adib asekä Fathimah Nur Shabrina. ”Myyntikilpailu oli loistava kokemus, joka vahvisti myös itseluottamustani. Suosittelen osallistumista kaikille, sillä se oli mahtava kokemus, joka tukee myös kehittymistäni loistavasti”, iloitsee Angelina Getmanchuk.

”Syksyn 2020 Turku Sales Competition on tähänastisista kilpailuista suurin osallistujamäärältään. On hienoa nähdä, että myynti myy”, toteaa Turku Sales Competitonin kilpailunjohtaja ja yliopettaja Timo Holopainen.

 

Virtuaalista myyntiä

Toista kertaa järjestettävässä Best Virtual Sellerissä 15 kilpailijaa tapasivat kilpailua varten luodun Maija Lehtisen myydessään WellBitin tulostusratkaisuja.

”Finaali oli itsessään jo kokemus, mutta oli myös hienoa huomata, kuinka Turun AMK:ssa opetetaan uusia myynnin taitoja ilmeisen käytännönläheisesti. Tämän kaltaisia tapahtumia tulisi järjestää useammin, koska näistä on kaikkien osapuolten mahdollista kerätä uusia oppeja takataskuun. Myynnissä ei ole enää tärkeintä juosta asiakasta kohti tuote edellä, vaan tilannetta lähdetään kartoittamaan tarvekeskeisesti ja ratkaisulähtöisesti.”, arvioi Essi Moisio, Wellbitin avainasiakkuuspäällikkö.

Finalistien Lauri Nieminen, Santeri Sillanaukee, Jaakko-Petteri Mäki ja Jenna Holopainen keskuudesta voittajaksi tuomarit arvioivat myynti-insinöörin Santeri Sillanaukeen.

 

Mikä siinä myynnissä niin ärsyttää?

Otsikon mukaisella teemalla toteutettiin ensimmäinen Turun MyyntiAkatemia -päivä. Turun MyyntiAkatemia on osa Turun AMK:n toimintoja. MyyntiAkatemia tarjoaa ajankohtaisia näkökulmia myyntiin, myynnin osaamista ja koulutuksia.

MyyntiAkatemia-päivä toteutettiin verkossa ja puhujia oli sekä Suomesta että ulkomailta. Päivään osallistui monta kuulijaa ja palaute päivästä oli positiivista.

”Ensimmäistä kertaa järjestettävään MyyntiAkatemia -virtuaalipäivään osallistui reilut 80 henkeä päivän aikana. Katleena Kortesuon henkilöbrändiin liittyvä luento ja myyntikulttuureihin eri kulttuureissa liittyvät puheenvuorot koettiin erityisen kiinnostavina”, Sanna iloitsee onnistuneesta tapahtumasta.