Siirry sisältöön

Kallisarvoinen kohtaaminen

Kesä alkaa kallistua kohti alkusyksyä ja samalla alkavat koulut ja työt. Poikkeuksellisen kevään jälkeen moni on jo odottanut, että pääsisi takaisin ’tavalliseen’ arkeen: työpaikalle tapaamaan työkavereita, asiakkaita ja muita sidosryhmiä. Tuntuu, että kohtaamisen arvo on noussut.

Hyppäsimme keväällä suoraan digiaikaan ilman harjoituskierroksia. Pakko on tunnetusti paras kannustin: kun ei ollut vaihtoehtoja, toimintatavat ja tekniikka saatiin kuin saatiinkin toimimaan tarpeiden mukaisella tavalla.

Myyntityössä, joka perinteisesti perustuu asiakkaan kasvokkain kohtaamiselle, oltiin yhtä lailla uuden edessä. Myynnissä kysyttiin, miten asiakkaat suhtautuvat uuteen aikaan; saako tapaamisia lainkaan järjestymään etänä.

Siinä, missä kivijalkakauppa BtoC -puolella monella alalla hidastui, moni BtoB -myyjä totesi, että ensimmäisiä tapaamisia on jopa helpompi saada järjestymään diginä. Puolen tunnin Teams -aika järjestyy isommallekin porukalle vaivattomasti.

Kun asiakkaita voi tavata virtuaalisesti, myynnin ajankäyttö tehostuu huomattavasti. Aikaa ei kulu siirtymiin, vaan asiakastapaamisia voi sopia päivään useampia. Tapaamisten välillä voi ajamisen sijaan laatia tarjouksen tai tehdä merkinnät CRM-järjestelmään. Erityisen mielenkiintoista on syksyn aikana havainnoida, miten kaupat viedään loppuun saakka, jos myyntiprosessi on kokonaan digitaalinen.

Nähtäväksi siis jää, millaisia pysyviä muutoksia nämä poikkeusolot aiheuttavat (myynti)työhön. Kaikki muutos ei suinkaan ole pahasta. Uskon ainakin, että kohtaamisen merkitys ja arvo korostuvat kaiken tämän myötä, vaikka pandemia saadaankin aikanaan selätettyä.

Terveyttä syksyyn!
Sanna Vauranoja
Myynninvirittäjä, koulutusvastaava
Turun ammattikorkeakoulu