Mistä myyjän tuloksenteko muodostuu?

Huippumyyjille on tyypillistä se, että he arvioivat jatkuvasti omaa tekemistään ja pyrkivät tätä kautta kehittämään omaa tuloksentekokykyään.
Myyjän pätevyys eli osaaminen rakentuu kolmen osatekijän kautta: asiantuntijuus, ihmissuhdetaidot ja myyntiosaaminen.
Myyjä tarvitsee asiantuntijuutta, jolla tarkoitetaan sitä, että hän tuntee ja ymmärtää oman tuotteensa tai palvelunsa ja toimialueensa. Lisäksi hän tuntee riittävästi kilpailijoidensa tuotteita tai palveluita; b-to-b –myynnissä hän ymmärtää asiakkaansa liiketoimintaa ja erityisesti asiakkaansa ja tämän asiakkaan välistä rajapintaa.
Lue artikkeli loppuun TALK-lehden sivuilla.
Kirjoittaja
Sinikka Leino, asiakkuusvastaava, Turun ammattikorkeakoulu